Dieta na zgagę

Dieta w przypadku występowania zgagi odgrywa kluczową rolę jeśli chodzi o jej częstotliwość i nasilenie dolegliwości. To właśnie niewłaściwe spożywanie posiłków i nieodpowiedni dobór składników wywołuje najsilniejsze objawy zgagi.

Osoby, które przewlekle cierpią na zgagę, powinny zmienić na stałe swój sposób odżywiania a celem prawidłowej diety ma być niwelowanie dolegliwości. Jeśli natomiast zgaga występuje sporadycznie, po określonym posiłku, mamy dwa wyjścia: ograniczyć jego spożywanie bądź skorzystać z jednego ze sposobów doraźnego usuwania objawów tej nieprzyjemnej przypadłości.

Istnieje praktyczny podział produktów, który warto wziąć pod uwagę w przypadku zapobiegania zgagi jak i jej leczenia w stadium przewlekłym.

Produkty wskazane

Produkty, które nie wywołują zgagi a ponadto mogą mieć dobroczynny wpływ na niwelowanie jej objawów to zioła takie jak kminek, koper włoski, czosnek, rozmaryn, koperek, melisa, rumianek oraz bazylia, oregano czy szałwia.
W diecie zapobiegającej powstania zgagi powinno się uwzględnić również chude mięsa jak królik czy cielęcina oraz drób (indyk, kurczak oraz wędliny drobiowe).
Zgagę niwelują także chude przetwory mleczne – mleko, kefir czy naturalny jogurt.
Dania powinno się przyrządzać na parze bądź gotując składniki. Nie można zapominać również o odpowiednim nawadnianiu, zaleca się picie minimum 2 litry wody (może być z dodatkiem cytryny bądź napary ziołowe z melisy czy rumianku).

Produkty, które warto ograniczyć lub wyeliminować

To przede wszystkim napoje gazowane, alkohol, kawa i mocna herbata. Dodatkowo zgagę wzmagają soki z owoców cytrusowych (głównie z pomarańczy i cytryny) – te zwiększają wydzielanie kwasów żołądkowych.
Nie zaleca się spożywania potraw tłustych i smażonych oraz dań typu Fast Food. Ograniczyć powinno się tłuste wyroby jak masło, olej, tłuste wędliny (pasztety, baleron, salceson, kiełbasy), mięso (wieprzowina, gęsi, golonka, żeberka) a także nabiał z dużą zawartością tłuszczu (sery żółte, sery pleśniowe, sery topione, śmietana.
Z jadłospisu dobrze jest również wyrzucić wszelkie ostre przyprawy (pieprz, pieprz cayenne, chilli, chrzan, musztarda) i marynaty oraz ocet. Z warzyw ograniczyć na pewno warto pomidory i ogórki oraz cebulę.
Niewskazane są także słodycze i sól.

4 Odpowiedzi do Dieta na zgagę

  1. xenna pisze:

    Tyle rzeczy trzeba ograniczyć. Dlaczego zawsze nie można jeść tych najsmaczniejszych dań?

  2. anula pisze:

    Mi pasuje ta dieta, bo i chudsza jestem o parę kilo i potrawy nie zajmuja mi tak dużo czasu na przygotowanie.

  3. Xenia net pisze:

    dieta jak dieta, wszystkie są podobne do siebie także nic odkrywczego. Jeśli jednak ma mi pomóc w pozbyciu się zgagi to jestem skłonna zrezygnować z Maca i KFC

  4. Krissh pisze:

    ja przerzuciłem sie na przetwory mleczne, staram sie ich jeść bardzo dużo każdego dnia i o dziwo zgaga jest o duzo mniejsza. Tylko czy ten nabial dostarcza mi wszystkich elementów odzywczych?

Odpowiedz na „xennaAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *